[…]Ludzie mijali dziewczynę kulturalnie, omijając ją wzrokiem, bo to dość niegrzecznie przyglądać się komuś innemu, a ona była inna, nie pasowała do tej ulicy. Kiedy dotarła przed główne wejście do Centrum Handlowego Manhattan, popatrzyła na nie z zachwytem, zdziwieniem, zainteresowaniem. Tu położyła swoją paletę, tu będzie jej miejsce[…]
Trudny Świat – Sztetl-Welt op.4 – z widokiem na Lesbos/Kwarantanna, Beata Baczyńska, Gazeta Świętojańska, Gdynia 12 czerwca 2020, czytaj więcej
Od autora:
Już przy samych początkach naszego myślenia o Sztetl-Welt, jako formie dialogu z „ulicą”, zakładaliśmy swoistą „wieloczłonowość” i podział naszego działania, na osobne samoaktualizujące się wątki, tworzące kolejne fragmenty mozaiki. Sztetl-Welt łącząc w sobie elementy akcji/interwencji ulicznej i teatru, ma podrażniać, prowokować, wzruszać i zwracać uwagę. Wszystkie kolejne części „op.1, 2, 3, 4 etc.” to osobne wątki tej samej opowieści, o odrzuceniu, ucieczce i izolacji. Sztetl-Welt ma podważać nasze „europejskie”, „zachodnie” i wreszcie wyimaginowane zbiorowe poczucie wyższości. Wpuszczamy w błogie i „tłuste” środowisko odrobinę prawdziwego świata, który izolowany w naszych umysłach i sprowadzony do medialnych informacji, stał się jedynie rodzajem odległego widowiska, które raz ekscytując innym razem nudząc dostarcza nam dziwnej wręcz sadystycznej rozrywki.
Podział na kolejne fragmenty/dzieła (opus), działać mają zatem zgodnie z duchem czasu jak serial. Tyle, że żywy i prawdziwy tak bardzo jak tylko się da.
W Sztetl-Welt op.4, „Z widokiem na Lesbos”/Kwarantanna spoglądamy w stronę tych, którzy „nie pasują” do sielskiego obrazka. Ludzi, którzy chcąc tak, jak my zaznać choć raz w życiu stabilności i braku nędzy, decydują się na pełną niebezpieczeństw podróż, ku lepszemu jutru. Tych, którzy bezlitośnie izolowani, umieszczani (najlepszym przypadku) w obskórnych obozach dla uchodźców, sami bronić się nie mogą.
„Op.4, Z widokiem na Lesbos” – to akcja, manifest i krzyk w obronie człowieczeństwa.
Sztetl – Welt tytuł spektaklu zaczerpnięty z określenia przypisanego do kultury żydowskiej nie jest przypadkowy. Łączy w sobie znaczenie własnego miejsca na ziemi i życia w diasporze. Dodanie do sztetla słowa welt, globalizuje wskazuje na uniwersalność i wszędobylskość znaczenia uchodźctwa.
Sztetl-Welt op.4, „Z widokiem na Lesbos”/ Kwarantanna
premiera: czerwiec 2020, Gdańsk, scenariusz i reżyseria: Zespół Teatru 3.5, muzyka: Krzysztof Burnatowski, czas trwania: 70minut